Θέματα

Ναυτία και εμετοί

Από την Φαίη Στρατή 27 Αυγούστου 2009
Συνοδευτική φωτογραφία του άρθρού Ναυτία και εμετοί
Πρόκειται για δύο φυσιολογικά συμπτώματα, που συχνά ταλαιπωρούν ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Τι μπορείτε να κάνετε για να τα περιορίσετε;

Συνήθως εμφανίζονται από τις πρώτες εβδομάδες της κύησης και διαρκούν όλο το 1ο τρίμηνο, μέχρι ο οργανισμός να “συνηθίσει” τις αλλαγές. Μερικές φορές δεν αποκλείεται -αν και σπανίως- να συνεχιστούν μέχρι και το τέλος της κύησης.

Οφείλονται κατά κύριο λόγο σε ορμονικές αλλαγές, που προκαλούν τον ερεθισμό των υποδοχέων του κεντρικού νευρικού συστήματος (που ευθύνονται για αυτά τα συμπτώματα) ή και τη μείωση του τόνου και της κινητικότητας του πεπτικού συστήματος. Πολλές φορές οφείλονται και σε ψυχολογικά αίτια, εξαιτίας του στρες και του άγχους που έχει η μέλλουσα μαμά.

Πως μπορείτε να τα αντιμετωπίσετε:

  • Προγραμματίστε τη διατροφή σας σε συχνά και μικρά γεύματα. Μην τρώτε βιαστικά και μασάτε καλά την τροφή. Προτιμήστε στερεή τροφή, πλούσια σε υδατάνθρακες.
  • Προσπαθήστε να μην καταπονείτε τον οργανισμό σας με βαριές δουλειές και στην περίπτωση που γυμνάζεστε, μειώστε την ένταση της άσκησης ή διακόψτε για λίγο διάστημα μέχρι ο οργανισμός σας να επανέλθει στη φυσιολογική του λειτουργία.
  • Να φροντίζετε για την ξεκούρασή σας με τακτικά διαλλείματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και να κοιμάστε ικανοποιητικά. Ένας κουρασμένος οργανισμός γίνεται πολύ πιο ευερέθιστος σε τέτοια συμπτώματα.
  • Αποφύγετε να τρώτε “βαριές” τροφές που προκαλούν δυσπεψία, όπως πικάντικα, λιπαρά, τσιγαριστά, καπνιστά ή άλλες ουσίες που ερεθίζουν το στομάχι, όπως καρυκεύματα, αλκοόλ, κ.ά. Επιλέξτε τη μεσογειακή διατροφή, που είναι η πιο υγιεινή.
  • Για πρωινό φάτε κάποιο σνακ, φρυγανιές, κράκερ και γενικά στεγνή τροφή. Ιδανικά μπορείτε να πάρετε το πρωινό στο κρεβάτι, πριν σηκωθείτε.
  • Περιορίστε για λίγο διάστημα τις πολλές μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν θέλετε να πάτε κάπου κοντά, προτιμήστε το περπάτημα (όχι όμως όταν κάνει ζέστη).
  • Πίνετε νερό και υγρά μεταξύ των γευμάτων και όχι κατά τη διάρκειά τους.
  • Οι χώροι που κυκλοφορείτε θα πρέπει να αερίζονται καλά. Το αποπνικτικό περιβάλλον με καπνό τσιγάρου και οι έντονες μυρωδιές επιδεινώνουν την κατάσταση.
  • Προσπαθήστε να διατηρείτε ένα καθαρό περιβάλλον στο χώρο εργασίας σας και να τηρείτε το διατροφικό σας πρόγραμμα. Αν δεν μπορεί να γίνει αυτό, είναι προτιμότερο να ζητήσετε κάποια άδεια μέχρι να νιώσετε καλύτερα.
  • Περιορίστε, στο μέτρο που μπορείτε, το άγχος και το στρες. Εντάξει! Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά πρέπει να δοκιμάσετε πιο ευχάριστες σκέψεις σε αυτή την περίοδο της ζωής σας.
  • Αποφύγετε να φοράτε ρούχα που σας πιέζουν στην κοιλιά και δεν είναι άνετα.
  • Αν παρόλα αυτά τα συμπτώματα επιμένουν, τότε συμβουλευτείτε το γιατρό σας για κάποιο φαρμακευτικό σκεύασμα, που να επιτρέπεται στην εγκυμοσύνη.